Abdulhakim ønskede sig noget så basalt som en erhvervskonto tilknyttet sin nystartede elektronikforretning i Sorø. Men som så mange andre små forretningsdrivende fik han afslag fra bankerne. Med hjælp fra et erhvervsnetværk lykkedes det ham til sidst at få en konto.
Til efteråret skal Folketinget behandle et lovforslag fremsat af regeringen og SF, som handler om at forpligte bankerne til at give forretningsdrivende, der ønsker det, en erhvervskonto. I dag er det nemlig ikke en selvfølge, at man kan blive erhvervskunde. Det er Abdulhakim Hussein et godt eksempel på.
Abdulhakim flygtede i 2014 fra Syrien til Danmark med sin familie. Han kom på sprogskole og fik arbejde i en elektronikbutik i Holbæk. Han havde selv drevet to butikker i Syrien, hvorfra han reparerede elektronisk udstyr. Og efter fire år som ansat i Holbæk etablerede han i 2021 sin egen elektronikbutik, Fix A Phone, på handelsgaden i Sorø. I den forbindelse henvendte han sig til en række banker med ønsket om at få en erhvervskonto tilknyttet sin virksomhed. Desværre var svaret fra bankerne ”nej”.
”Jeg kontaktede mange banker og fik afslag hver gang. Det var en stor udfordring for mig. Det betød for eksempel, at jeg ikke kunne få en dankortterminal i butikken. Jeg var frustreret, for det truede den forretning, jeg ønskede at bygge op for at forsørge mig selv og min familie,” siger Abdulhakim.
I dag er bankerne i deres gode ret til at afvise en potentiel erhvervskunde. Og de er ikke forpligtet til at begrunde afslaget. Abdulhakim fik da heller ikke andet at vide, end at han var uønsket som kunde.
Fik konto med hjælp fra erhvervsnetværk
Det var ikke kun dankortterminalen, der gav Abdulhakim hovedpine. Han havde investeret sin opsparing i et varelager og betalte indgående moms heraf. Men da han ikke havde en erhvervskonto, kunne han ikke få momsen retur. Han henvendte sig nu til Sorø Erhverv og organisationen Sparringspartnerne for at få hjælp. Erhvervschef i Sorø Erhverv, Laila Carlsen, siger om Abdulhakims situation:
”En erhvervskonto er et centralt redskab for alle forretningsdrivende, og vi mener i Sorø Erhverv, at det skal være muligt for alle at få tilknyttet en erhvervskonto, når man starter sin virksomhed.”
I forløbet inddrog Sparringspartnerne den social-økonomiske virksomhed Finklusiv i opgaven med at hjælpe Abdulhakim. Finklusiv hjælper flygtninge med at etablere egen virksomhed, og via Finklusiv kom Abdulhakim i dialog med Andelskassen Oikos. Her var Abdulhakim velkommen som erhvervskunde.
Niels Buchholst er formand hos Sparringspartnerne, en forening med erfarne erhvervsfolk, der frivilligt hjælper iværksættere og vækstvirksomheder. Niels Buchholst er glad for, at Abdulhakim nu har fået en erhvervskonto til Fix A Phone. Og han håber, at reglerne på området bliver ændret til efteråret:
”Historier som Abdulhakims gør det meningsfuldt for mig og resten af Sparringspartnerne at hjælpe mindre virksomheder med forretningsudvikling. Når det er sagt, er det er jo ganske uholdbart, at der skal omfattende assistance til fra et erhvervsnetværk, før Abdulhakim finder en bank, hvor han er ønsket.”
Filialdirektør: Det er vores samfundsansvar at hjælpe
Abdulhakim skulle altså gennem en lang række banker og siden modtage hjælp fra Sorø Erhverv, Sparringspartnerne og Finklusiv, før han blev erhvervskunde hos Andelskassen Oikos. Men hvorfor sagde man ja til Abdulhakim dér? Filialdirektør i andelskassen, Githa Kurdahl, siger:
”Vi ser det som et samfundsansvar at hjælpe flygtninge med at etablere sig. Vi oplever, at disse kunder er drevet af et stort engagement. For de har typisk et brændende ønske om at skabe en sund forretning. Samarbejdet med Finklusiv betyder meget for os i den sammenhæng. Finklusiv hjælper med dialogen i opstartsfasen. Det betyder, at vi har mulighed for at byde flere kunder som Abdulhakim velkommen.”
I butikken i Sorø går det godt, fortæller Abdulhakim. De lokale har lært ham at kende, og flere og flere får repareret mobiltelefoner, computere og andet elektronisk udstyr hos Fix A Phone. I butikken har han fået sin dankortterminal, og han tager nu imod betalingskort og Mobile Pay. Desuden glæder det ham, at corona-restriktionerne er blevet ophævet, så han kan møde kunderne med et smil – og uden mundbind.