De fem ting kalder professor ved Aarhus Universitet, Philipp Schröder, for eksportens DNA. Det er resultatet af et stort forskningsprojekt, hvor data fra alle landets eksporterende virksomheder er blevet analyseret og holdt sammen med data fra alle de virksomheder, som ikke eksporterer.
De fem elementer i eksportens DNA er omkostninger, mennesker, produktivitet, netværk og kvalitet:
”Omkostningerne ved at eksportere er store, og de virksomheder, som har succes med eksport, er gode til at prioritere de mest lukrative markeder, opnå volumen og holde omkostningerne nede,” siger Philipp Schröder.
Et andet fællestræk ved eksportvirksomhederne er, at de har mennesker ansat, som har stor erfaring med eksport eller ligefrem har en opvækst eller uddannelse fra de lande, som virksomheden eksporterer til:
”Hvis man gerne vil have hul på det britiske marked, er det en rigtig god idé at ansætte en brite,” siger Philipp Schröder.
Et tredje fællestræk ved eksportvirksomhederne er, at de er dygtige og produktive. Deres processer er lean, de prioriterer forskning og udvikling, og de klarer sig godt i benchmark op mod andre virksomheder i samme industri.
”Vores undersøgelse viser også, at det rigtige netværk er helt afgørende for eksportvirksomhederne. Især mindre virksomheder bliver dygtigere til eksport, når de arbejder sammen med nogen – andre virksomheder eller eksportkonsulenter, som allerede kan eksporten,” siger Philipp Schröder.
Endeligt er der kvalitet. De eksporterende virksomheder har styr på deres kvalitet. De ved, hvad kunderne vil betale for, og hvordan de skal differentiere sig på kvaliteten inden for deres felt.