Hvad skal du være opmærksom på for at skabe succesfuld samhandel med Kina? Det blev 50 SMV’er og iværksættere klogere på, da Sparringspartnerne afholdte netværksmøde den 27. november hos Asia House. Netværksmødet blev afholdt i samarbejde med Væksthus Hovedstaden og Innovation House China-Denmark.
Deltagerne blev præsenteret for indlæg om Kina og business cases fra virksomheder, som gav gode råd til at etablere samhandel med Kina.
Stor konkurrence på Det kinesiske marked
Første indlæg blev introduceret af Karin Ankerstjerne, general manager fra House-China Denmark, som gav deltagerne indblik i Kinas nuværende situation. Innovation House China Denmark giver danske SMV’er viden om den kinesiske kultur og gode råd til, hvordan de skal forhandle i Kina. De har desuden et kæmpe netværk i Kina, som kan være uundværligt for danske SMV’er, som ønsker samhandel med Kina.
Ifølge Karin Ankerstjerne er Kina i dag langt fremme teknologisk sammenlignet med de vestlige lande. Det skyldes blandt andet, at de er eksperter i at anvende big data og gode til at nytænke deres forretningsmodeller. Den kinesiske app WeChat anvendes eksempelvis til alt fra forretning, betaling og dating og har i dag mere en 1 milliard aktive brugere. Målet for Kina er at blive verdensleder i kunstig intelligens i 2030.
”Virksomheder fra de vestlige lande bliver ofte mødt af hård konkurrence på det kinesiske marked. For at opnå succes i samhandelen med Kina skal de derfor være skarpe på, hvem de målretter deres produkt til, og det er vigtigt at gøre sig tanker om, hvordan man kommunikerer på det kinesiske marked,” fortalte Karin Ankerstjerne i sit indlæg.
Business cases: Voss Industry, Bakoba og TwoHearts
Under netværksmødet blev deltagerne præsenteret for tre forskellige business cases fra danske iværksættere og SMV’er, som har samhandel med Kina.
Første businesscase blev fortalt af Georg Vind, sales manager hos Voss Industry, som har oplevet succes i samarbejdet med Kina gennem flere år. Voss Industry blev etableret i 1999. De sourcer for virksomheder og står for lagerhåndtering og logistik for både store og mindre kunder. Ifølge Georg Vind er fordelen ved at samarbejde med Kina, at de er hurtige, effektive og svarer med det samme.
”For at få succes i sin samhandel med Kina skal man kommunikere kort og præcist, hvad man vil opnå, og starte med en overkommelig opgave. Det er også en god ide at besøge leverandøren for at give et godt personligt indtryk,” fortalte han blandt andet.
Anden businesscase kom fra virksomheden Bakoba, som blev etableret i 2014 og sælger konstruktionslegetøj til børn. Bakoba har for nyligt indgået samarbejde med BabySam og Panduro i Danmark.
Ligesom Voss Industry nævnte Bakoba også den gode kommunikation som en afgørende faktor for at opnå succes i sin samhandel med Kina. I denne sammenhæng lagde de vægt på de kulturelle forskelle mellem Danmark og Kina, hvor vi skal huske, at vi er forskellige, og at tingene derfor bliver gjort og sagt forskelligt.
Sidste businesscase kom fra Heidi Ner Warre, som er selvstændig wedding planner i sin egen virksomhed Two Hearts. Heidi markedsfører sine bryllupsprodukter gennem sin webshop og et nyhedsbrev og tilbyder længerevarende bryllupsplanlægning for brudepar i Danmark. Heidi er for nyligt også kommet på det kinesiske marked, hvor hun sælger bryllupspakker til kinesiske bryllupper.
Kulturelle forskelle mellem Danmark, Kina og Asien
Et centralt punkt til netværksmødet omhandlede kulturelle forskelle mellem Danmark og Kina, hvilket formand for Den Kinesiske Forening, Yanbiao Lin, fortalte om i sit indlæg.
Yanbio Lin kom til Danmark som 14-årig og blev formand for Den Kinesiske Forening i 2008. Formålet med Den Kinesiske Forening er blandt andet kulturdeling, fejring af det kinesiske nytår og månefestival og ikke mindst at skabe brobygning mellem forretningsforbindelser til Kina, relevante arrangementer og møder.
Yanbiao Lin lagde blandt andet vægt på, at de personlige værdier er vigtige i Kina, hvis man som iværksætter og SMV’er ønsker at skabe en forretningsforbindelse. Her er det første indtryk, håndtrykket og drikkevarer under forretningsmødet eksempler, som kan være afgørende faktorer for kineserne.
”Danske SMV’er, som ønsker samhandel med Kina, skal lære den kinesiske kultur at kende. Det er vigtigt at vise respekt over for de mennesker, man ønsker at få en forretningsforbindelse til. Det personlige indtryk kan have afgørende betydning for, om kineserne ønsker at forhandle forretning eller skabe anbefalinger i deres netværk. Derfor er det en god ide for danske SMV’er at alliere sig med en Kina ekspert,” fortalte Yanbiao Lin.
De kulturelle forskelle gør sig også gældende mellem Danmark og Asien. Lejetøjsvirksomheden Bakoba samarbejder med Ren Thomsen fra designvirksomheden Frida Copenhagen. Ren har boet i Danmark de sidste 9 år, men kommer oprindeligt fra Asien. Hun hjælper Bakoba med sourcing, styrer produktionen og skal hjælpe dem med at sælge Bakobas legetøj i Asien. Hos sin egen virksomhed Frida Copenhagen producerer hun tasker i dansk stil til teenagere og kvinder i blandt andet Asien og Kina. Ren mener i høj grad, at hun kan udnytte sit asiatiske ophav, når hun skaber produktion og forhandling mellem Danmark og Asien:
“There is a big culture different, and people in Asia like the Nordic style and design. I travel a lot between Asia and Denmark, so how people like there and how people work here, I can realize very fast. In this case I think, I can help people to know each other better. For example, even though we speak good english in Denmark, we don’t necessarily know how to explain it to costumers In Asia. But because I live here, I know why you have these questions and why you don’t understand them. So, I can make a good communication between Asia and Denmark so the costumers will feel more relax.”
Hjælp og rådgivning fra Væksthus Hovedstaden, Asia House og Sparringspartnerne
Dagen afsluttede med networking blandt deltagerne samt gode råd til at gøre brug af Væksthus Hovedstaden, Asia House og Sparringspartnerne.
Asia House har et solidt netværk i Danmark, Kina og Asien og arbejder på at bringe folk tættere sammen og skabe fremdrift for virksomheder i deres samhandel. Det vigtigste råd fra Asia House var at tænke i eksport, når der skal forhandles med Kina. Det gælder både fra start, når strategien fastlægges, og lige så snart den eksekveres.
Sparringspartnerne forventer at gentage succesen med en ’Kina erhvervsdag’ i 2019.
Læs programmet i detaljer nedenfor.
Program
15.00 – 15.10
Ankomst og registrering
15.10 – 15.25
Hvad sker der idag i Kina? Indlæg v/Karin Vith Ankerstjerne, General Manager, Innovation House China-Denmark
15.25– 15.55
Business case 1 – v/Georg Vind, Voss Industry
15.55 – 16.25
Business case 2 – v/ Niels Mortensen & Simon Merrild, Bakoba
16.25 – 16.45
Business case 3 –v/Heidi Noer-Hvarre, TwoHearts
Pause
17.00 – 17.15
Indlæg om kulturelle forskelle mellem Kina og Danmark v/ Yanbiao Lin, formand for Den Kinesiske Forening i Danmark
17.15 – 17.25
Hvordan kommer du videre ved hjælp af Væksthus Hovedstaden?
17.25 – 17.35
Hvordan kommer du videre ved hjælp af Asia House?
17.35 – 17.45
Hvordan kommer du videre ved hjælp af Sparringspartnerne?
17.45 – 18.00
Afrunding og networking